Rubriky | Evropa

Až 100 000 Britů zveřejní ve jménu vědy svůj genom na Internetu

Zveřejněno 11 listopadu 2013 autorem FreePub

Britští dobrovolníci zpřístupní své genetické informace komukoliv na světě.

Někteří vědci však varují, že Personal Genome Project může zajít až příliš daleko co se týče soukromí.

Tento americký projekt umožňuje lidem dozvědět se více o svých genetických profilech a tak přispěje k pokroku v lékařské vědě. K tomuto projektu se již připojili dobrovolníci z USA a Kanady.

Abyste se mohli zúčastnit, musí vám být nejméně 18 let a chápat rizika a přínosy. Vyplníte detailní zdravotní historii a celý 19-stránkový formulář se souhlasem.

Poté bude provedena analýza jejich genomu a budou mít čtyři týdny na rozmyšlenou, než se rozhodnou, zda nechají tyto údaje uveřejnit na Internetu, uvedl Reuters.

Zkoumání role genetického kódu může pomoci bojovat proti složitým nemocem, jako je rakovina, nebo zjistit, proč mají někteří lidé zvláštní schopnosti jako například hudební sluch, uvedl Stephan Beck, profesor lékařské genomiky na UCL Cancer Institute a ředitel tohoto projektu v Británii.

>> UCL Cancer Institute: 100,000 UK volunteers invited to donate genome to science

Projekt je zaměřen na genom 50 lidí v prvním roce projektu, každá taková lidská DNA má kolem 3 miliard párů.

Dobrovolníci budou upozorněni na možné důsledky, protože existuje několik problémů, kterým projekt čelí a ten hlavní je etika.

>> Velká Británie by mohla vytvořit první dítě ze tří rodičů
>> Vědci objevili u člověka čtyřvláknovou DNA
>> 10 důvodů, proč nepotřebujeme GMO potraviny

Genom člověka o něm dává kompletní genetickou informaci a odhaluje data, která by mohla odhalit přítomnost dosud nezjištěných nemocí nebo zvýšené riziko jejich rozvoje, jde například o Alzheimerovu chorobu.

Další kontroverze se týká otevřeného přístupu k databázi DNA, což by mohl vést k podvodnému používání údajů o lidech.

I vědci jsou opatrní, co se týče tohoto projektu.

„Britský GeneWatch je toho názoru, že by si měli lidé dvakrát rozmyslet, než budou veřejně sdílet svůj genom. Nezapomeňte, že DNA obsahuje unikátní genetický kód, který lze použít k vašemu sledování a k identifikaci vašich příbuzných. Pokud bude genom veřejně přístupný, tak bude dostupný policii, bezpečnostním složkám a pohraničním složkám celého světa,“ uvedla Helen Wallace z britské neziskové skupiny GeneWatch, která se specializuje na genetiku, pro noviny Guardian.

>> Guardian: Critics urge caution as UK genome project hunts for volunteer

Velká Británie je první zemí, která se připojila k výzkumu, který zahájil George Church z Harvard Medical School v roce 2005. Věří, že průlom v medicíně není možný bez „velkých souborů údajů o osobách a to je to, co nabízí Personal Genome Project.“

V USA se Churchovi podařilo pro tento projekt sehnat 3000 dobrovolníků a několik stovek dalších v Kanadě, ze kterých bylo přečteno pouze 200 genomů.

Vědec George Church také předpovídá, že se čtení genomu zrychlí a nadále budou dramaticky klesat náklady – před 20 lety stálo jedno přečtení miliardu dolarů, dnes pouhých několik tisíc dolarů.

Celkem bylo přečteno 25 000 lidských genomů po celém světě při různých projektech, ale jen zlomky jsou k dispozici veřejnosti.

>> Jak je to se značením GMO potravin u nás v Česku?
>> Z britské politiky se vytratila morálka