Tags |

Astronomové náhodně objevili obří planetu, která by neměla existovat

Zveřejněno 10 prosince 2013 autorem FreePub

Nově objevená obří planeta vytvořila zmatek mezi astronomy.

Obří planeta obíhající kolem své hvězdy ve vzdálenosti 650-násobku průměrné vzdálenosti mezi Zemí a Sluncem nutí vědce ptát se, zda je správná teorie o vzniku planet.

Planeta zatím známá jako HD 106906 b je 11-krát těžší než Jupiter a obíhá svou hvězdu ve vzdálenosti 96 miliard kilometrů – což je mnohem větší vzdálenost, než jaká kdy byla zaznamenána u planet obíhajících kolem hvězdy.

Planeta byla popsána jako něco, co astronomové nikdy předtím neviděli.

Tento systém je obzvláště zajímavý, protože žádný model planet nebo formace hvězdy plně nevysvětluje to, co vidíme,“ uvedla v tiskové zprávě Vanessa Bailey, vedoucí týmu výzkumníků z astronomického oddělení University of Arizona.

>> LEŽ: V roce 2014 zabije Zemi vesmírný mrak kyseliny
>> NASA: Během tří až čtyř měsíců dojde k přepólování Slunce!
>> Hawking: Lidstvo má tisíc let na to, aby opustilo planetu Zemi

Planety, jako je Země, které se nachází blíže ke svým hvězdám, jsou považovány za výsledky sloučení menších kusů ve stylu asteroidů. Tyto kusy byly samy vytvořeny poté, co po vzniku hvězdy zůstaly na místě plyny a těžší prvky a začaly se shlukovat pomocí gravitace slunce.

Nicméně s planetami, jako je HD 106906 b, se tento proces stal záhadnějším. Proces tvorby je příliš pomalý pro planety tak velké hmotnosti, které jsou příliš daleko od své hvězdy. Nicméně Bailey ukázala svůj návrh.

Binární hvězdný systém může být vytvořen, když u sebe dva shluky plynů více či méně nezávislé na vzniku hvězd a tyto hvězdy jsou dostatečně blízko na to, aby tyto shluky jejich vzájemná gravitace spojila a poslala na oběžnou dráhu,“ řekl Bailey.

Je možné, že v případě HD 106906 b hvězda a planeta vznikly ze dvou na sobě nezávislých shluků plynů. Ale z nějakého důvodu shluk hmoty nebyl dostatečně velký na to, aby zformoval hvězdu,“ dodala.

Pokud by byla její teorie správná, vyvolala by tak další otázky. Hmotnostní poměr dvou hvězd v binárním systému, který popisovala Bailey, není obvykle větší než 1:10. U tohoto nového objevu je však tento poměr více než 1:100 – to je korelace, která by tak mohla být považována za téměř nemožnou pro současnou teorii formování planet.

Zjištění budou publikována v astronomickém časopise The Astrophysical Journal Letters pod názvem „HD 106906 b: A Planetary-mass Companion Outside a Massive Debris Disk.“

>> Stavba měsíční základny pomocí 3D tiskárny
>> Objekt známý jako “Nibiru” neexistuje?

Překlad článku Astronomers discover ‘accidental’ giant planet ‘that should not be’