Geneticky modifikované organismy jsou ještě horší než jsme si mysleli

Zveřejněno 26 dubna 2013 autorem FreePub

Naznačuje to jedna ze studií.

Znepokojující studie uveřejněná v časopise Journal of Applied Toxicology naznačuje, že geneticky modifikované (GM) plodiny s upravenými vlastnostmi, jako např. odolnost vůči herbicidu glyfosát a bakterii Bacillus thuringiensis s toxiny proti hmyzu, jsou pravděpodobně mnohem nebezpečnější pro lidské zdraví, než se dříve myslelo, a to díky synergickému efektu toxinů.

Odolnost vůči glyfosátu, účinné složce herbicidu Roundup od Monsanta, byla vložena do mnoha geneticky modifikovaných rostlin, aby mohla být pole ošetřena herbicidy, aniž by zničily úrodu. Zatímco GM glyfosátu rezistentní rostliny přežijí, obsahují pak zbytky glyfosátu a jeho různé metabolity (například kyselinu aminomethylphosphonic), které představují významné zdravotní riziko pro veřejné zdraví.

V této nejnovější studii byl glyfosát obsahující herbicid Roundup testován na lidských embryonálních ledvinových buněk při koncentracích mezi 1 až 20 000 ppm (particles per million – částic na jeden milion). Bylo zjištěno, že nízké koncentrace kolem 50 ppm , což autoři považují za „hluboko pod běžným zemědělským zředěním,“ vyvolávají buněčné úmrtí , 50% buněk umírá při 57,5 ppm.

Vědci také zjistili, že insekticidní toxin produkovaný GM rostlinou známý jako Cry1Ab byl schopen způsobit buněčné úmrtí již při koncentraci 100 ppm.

Dohromady autoři studie dospěli k závěru:

Vzhledem k těmto výsledkům tvrdíme, že modifikovaný Bt toxin není inertní vůči lidským buňkám a že může mít vedlejší účinky s rezidui jiných pesticidů, které jsou specifické pro geneticky modifikované rostliny.

Tyto znepokojující zjištění navazují na nedávná zjištění, že Roundup je o několik řádů toxičtější, než se dříve myslelo. Před pěti roky časopis Archives of Toxicology tvrdil, že Roundup je toxický pro lidské DNA, i když se zředí na koncentraci 450-krát nižší, než se používá v zemědělských aplikacích.

Tento efekt je pravděpodobně kvůli přítomnosti polyoxyethyleneaminu ve složení Roundupu, který může výrazně zlepšit vstřebávání glyfosátu na exponovaných lidských buňkách a tkáních.

Další výzkumy dvou desítek nepříznivých zdravotních účinků Roundupu hlášených v biomedicínské literatuře naleznete zde. Na téma glyfosátu si přečtěte náš článek na toto téma zde.

Překlad článku New Research: GMO Food Far Worse Than We Think