Rubriky | Evropa

Tags | ,

V Rusku našly úlomky meteoritu v zamrzlém jezeře

Zveřejněno 19 února 2013 autorem FreePub

Fragmenty meteoritu byly objeveny kolem zamrzlého jezera na Uralu v hornaté oblasti Ruska.

Vědci našli fragmenty blízko města Chebarkul v Čeljabinské oblasti, kde meteor 15. února způsobil výbuch a silné otřesy.

Viktor Grohovsky z Uralské federální univerzity řekl: „Právě jsme dokončili studii – potvrzujeme, že fragmenty nalezené naší expedicí v oblasti jezera Chebarkul skutečně mají povahu meteoritu.“ Expert dodal, že jezero „je stále ohraničeno kordonem, ale je zcela zřejmé, že je tam meteorit pohřben … a je s největší pravděpodobností by se mohl jmenovat meteorit Chebarkul.“

Ruští vědci odhadují, že meteorit vážil asi 10 tun před svým vstupem do atmosféry. Nicméně NASA odhaduje velikost meteoritu na zhruba 15 metrů v průměru a váhu 10 000 tun před vstupem do atmosféry.

Meteorit letěl rychleji než rychlost zvuku před výbuchem přibližně 30-50km nad zemí v ohnivou kouli jasnější než slunce.

Při incidentu bylo zraněno přes tisíc lidí, včetně 200 dětí. Odborníci odhadují škody na zhruba 33 milionů dolarů. Ruské ministerstvo nouze nasadilo tým o 20 000 lidech, aby se vypořádal se škodami.

Vědci odmítli spojitost této události s nedávným průletem asteroidu 2012 DA14 jen 27 680 km od Země ve stejný den.

Překlad článku Meteorite fragments found around frozen lake in Russia’s Urals