Tags |

Vědci objevili u člověka čtyřvláknovou DNA

Zveřejněno 17 února 2013 autorem FreePub

Vědci z Cambridge University říkají, že poprvé v lidských buňkách objevili DNA se čtyřmi vlákny.

Slavný „molekula života“, která nese náš genetický kód, je obvykle známější jako dvojitá šroubovice. Ale výzkumníci uvedli v časopise Nature Chemistry, že „čtyřnásobná šroubovice“ je také přítomna v našich buňkách, a to způsoby, které by se mohly vztahovat k rakovině.

Naznačují, že řízení struktur by mohlo vést k novým způsobům boje proti nemocem.

„Existence těchto struktur může být načtena, když má buňka určitý genotyp nebo určitý nefunkční stav,“ řekl profesor Shankar Balasubramanian z oddělení chemie na Cambridge.

V únoru je to přesně 60 let co James Watson a Francis Crick vtrhli do hospody vedle jejich laboratoře v Cambridge a oznámili objevení „tajemství života“.

To, co vlastně udělali, by se dalo popsat jako způsob, jak se dva dlouhé chemické řetězce vinou kolem sebe a kódují informační buňky potřebné k vybudování a údržbě našeho těla.

Balasubramanianova skupina řadu let sledovala čtyřvláknovou molekulu, kterou vyrobila ve zkumavce. Nazývá se „G-quadruplex“. Písmeno „G“ odkazuje na guanin, jednu ze čtyř chemických složek neboli „základů“, které drží DNA pohromadě a kóduje naši genetickou informaci (ostatní složky jsou adenin, cytosin a thymin).

G-quadruplex se nejspíš tvoří v DNA, kde existuje guanin ve velkém množství.

Prof Balasubramaninan řekl, že existuje klíčový zájem o studium rakoviny, která je obvykle poháněna geny nebo onkogeny, které zmutovaly a zvýšily replikaci DNA.

Pokud je G-quadruplex zapletený do vývoje některých druhů rakoviny, bylo by možné, řekl, vytvořit syntetické molekuly, které obsahují strukturu a blokují proliferaci buněk u kořene nádorů.

Částečný překlad článku ‚Quadruple helix‘ DNA seen in human cells