Tags |

Hubbleův teleskop zachytil dvě exoplanety

Zveřejněno 02 ledna 2014 autorem FreePub

Dva týmy vědců objevily velké vrstvy oblaků v atmosférách dvou blízkých exoplanet.

Studie by mohla pomoci identifikovat potenciálně obyvatelné planety podobné Zemi.

Obě planety jsou mezi těmi nejbližšími naší sluneční soustavě, uvedl web Sciencerecorder.com,

„Teplý Neptun“ pojmenovaný jako GJ 436b se nachází zhruba 36 světelných let od Země v souhvězdí Lva. Planeta je o něco větší než náš Neptun a obíhá mnohem blíž ke své mateřské hvězdě. Na rozdíl od ledových teplot našeho Neptunu je na této planetě teplota přes 500 stupňů Celsia.

Superzemě pojmenovaná GJ 1214b má poloměr 2,7 krát větší než Země a nachází se zhruba 40 světelných let od Země v souhvězdí Hadonoše.

Obě planety mají hmotnost někde mezi Neptunem a Zemí. Protože se tyto planety nachází daleko, jsou jejich další fyzikální vlastnosti velkou záhadou.

Obě tyto planety představují zajímavé a populární typy extrasolárních planet, jejichž exotická atmosféra může být analogická atmosférám planet naší sluneční soustavy,“ napsala Julianne Moses z Space Science Institute v Boulderu ve svých komentářích. Moses nebyla zapojena do těchto studií.

Výzkumný tým vedený Heather Knutson z California Institute of Technology v Pasadeně studoval atmosféru planety GJ 436b a byl ohromen, ale ne tím, co našli, nýbrž tím, co nenašli. Hubble odhalil, že planeta nemá „žádné chemické otisky.“

Druhý tým vedeny Laurou Kreidberg a Jacobem Beanem z University of Chicago zjistil, že to samé se týká planety GJ 1214b.

Nejpravděpodobnějším důvodem pro absenci chemických stop je silná vrstva mraku vysoko v atmosféře, které blokují výhled, uvedli vědci pro Sciencerecorder.com

Dalo by se očekávat, že najdeme různé druhy mraků, více než na Zemi,“ řekla Kreidberg pro UChicago News. Vědci se domnívají, že by se mraky mohly skládat z chlorid draselného nebo sulfidu zinečnatého.

Planety jako GJ 436b a GJ 1214b mohou být pozorovány, když přechází před svou hostitelskou hvězdou. To dává vědcům možnost studovat planety podrobněji.

Výzkumníci popisují svou práci jako důležitý milník na cestě k identifikaci potenciálně obyvatelných planet mimo naši sluneční soustavu podobných Zemi.

Překlad článku ​Two amazing cloudy ‚super-worlds‘ spotted by Hubble telescope