Tags | ,

NASA varuje před „potenciálně nebezpečným“ asteroidem, ten se nám ale vyhne

Zveřejněno 14 ledna 2014 autorem FreePub

Nový „potenciálně nebezpečný“ asteroid byl objeven NASA po nedávné reaktivaci kosmické sodny.

Nový asteroid s názvem 2013 YP139 byl spatřen kosmickou sondou NASA s názvem Near-Earth Object Wide-field Infrared Survey Explorer (NEOWISE) a označuje první objev této kosmické sondy od jejího vzkříšení v loňském roce.

Podle The Telegraph je asteroid stále zhruba 43 000 000 kilometrů od Země, má průměr téměř půl kilometru, dopad na naší planetu by způsobil značné škody. NASA odhaduje, že jakýkoliv asteroid o průměru větším než 800 metrů by mohl vytvořit při nárazu celosvětové následky.

2013 YP139 vzbudil zájem a jeho trajektorie přitahuje pozornost NASA.

Naštěstí kosmická agentura dodala, že asteroid tentokrát Zemi mine, i když poletí kolem naší planety ve vzdálenosti zhruba 480 000 kilometrů. Následující století tento asteroid již Zemi takto blízko nebude.

Artist's view of watery asteroid in white dwarf star system GD 61

Ilustrační obrázek: Představa umělce o asteroidu.

Předtím, než se odebral NEOWISE k hibernaci, tak objevil v letech 2010 a 2011 více než 34 tisíc asteroidů. Sonda snímá statické pozadí, dívá se po možných odchylkách a poté je analyzuje.

Jsme potěšeni, že se sonda vrátila k hledání a charakterizování asteroidů a komet, a to zejména těch, které míří do okolí Země,“ řekla Amy Mainzer z Jet Propulsion Laboratory, která spadá pod NASA, vedoucí mise. „S našimi infračervenými senzory, které detekují teplo, se můžeme dozvědět o jejich velikosti a albedu.

NASA se také podařilo zachytit pomocí teleskopů pozoruhodný obrázek z vesmíru s názvem „Boží ruka.“ Vědci si však nejsou jistí, jestli jde o optický klam, nebo výsledek umírající hvězdy 17 000 světelných let od nás.

Podle vědců z mise Nuclear Spectroscopic Telescope Array (NuSTAR) – která se zaměřuje na černé díry, umírající hvězdy apod. – jsou částice z hvězdy v interakci se sousedními magnetickými poli, což vytváří záření. Hvězda má zhruba 19 kilometrů v průměru a otáčí se sedmkrát za sekundu.

Foto: Boží ruka.