Kladivo na Free Pub (a další)

Zveřejněno 02 března 2015 autorem FreePub

Podle serveru Echo24 šíříme ruské lži. Prý nejsme jediní. Důkazy však nejsou.

Webové stránky Echo24 uveřejnily článek s názvem „42 českých a slovenských webů, které šíří ruské lži“.[1] Na seznamu se kromě 41 jiných webů objevil i web Free Pub.

Hon na čarodějnice začal.

Echo24 víceméně přebralo seznam od slovenského „aktivisty“ Juraje Smatany na základě rozhovoru tohoto pána se slovenským webem Denník N („Proruskú propagandu o zhýralom Západe u nás šíri 42 webov“).[2]

Už jen z názvu obou článku je patrné, ponecháme-li stranou rozbor slovenského článku, že Echo24 informaci překroutilo. Z proruské propagandy se náhle stávají ruské lži. Čert vězí v detailu, lži a propaganda totiž není to samé, lži mnohdy bývají součástí propagandy, bez smítek pravdy se však propracovaná propaganda neobejde. Lež lze totiž odhalit snadněji.

V článku od Echa24 se nedovíme jediný argument či důkaz, proč jsou tyto weby takto označovány, proč jsou označeny jako šířící ruské lži. Pokud vím, nikdo mi nedal s důkazy vědět o tom, že bych šířil ruské lži. Ano, nejsem vyvážený (a kdo jiný je?), nemám prostředky, lidi, ani čas, i kdybych vyvážený být chtěl. Co však dělám je to, že vyplňuji mezery, které za sebou česká mainstreamová média zanechávají. Dále se také zabývám tzv. debunkováním – tedy odhalování různých nepravd, omylů, hoaxů a to jak na straně mainstreamu[3][4], tak na straně alternativního proudu.[5][6][7] A uveřejňované informace v co největší možné míře ověřuji a opatřuji zdroji.

Aby toho nebylo málo – na Free Pubu jsou debunknuté dva hoaxy z české mutace Hlasu Ruska[8][9] a jeden zavádějící článek z webu RT (Russia Today).[10]

Jinými slovy – Echo24 akorát špiní 42 webů bez nějakého konkrétního důkazu. Nutno však dodat, že některé weby si takové označení pravděpodobně zaslouží, pokud ony ruské lži uveřejňují. Dle dosavadních reakcí se však zdá, že přinejmenším Free Pub takový případ není.

Následující komentář napsal jeden z uživatelů Facebooku.

Nevím, jestli vám to už někdo řekl, ale správný demokratický boj s propagandou se dělá předkládáním důkazů a argumentací. Nikoli zakazováním, omezováním svobody slova, urážením či dehonestací.

Možná, že má Echo24 důkazy, že šíříme ruské lži. Možná má důkazy Juraj Smatana. Kdo ví, zeptáme se jich, o tom však napíšu v jiném článku.

Juraj Smatana: aktivista, nebo propagandista?

Vraťme se po stopách této špinící propagandy o krok zpět, na článek v Denníku N, který není pro běžné čtenáře přístupný celý, operuji proto pouze s veřejnou částí článku.

Rozeberme si článek postupně.

Příběh pana Smatany začal hledáním informací o juvenilní justici. K tomu jen dodám, že skutečně některé weby o této věci informují, Free Pub však o juvenilní justici napsal pouze jednou – uveřejnil pozvánku na protest proti juvenilní justici.[11]

Pan Smatana díky juvenilní justici narazil na anonymní weby. Těžko říct, jestli Free Pub nazvat anonymním, mezi jedinci zajímajícími se o alternativními zpravodajství jsem celkem znám, na Free Pubu vychází některé mé články pod mým jménem[12], velmi snadno lze také zjistit, kdo doménu FreePub.cz registroval.

Poslední dobou na Free Pubu vychází články, které po kliknutí automaticky přesměrují na jiný projekt – web Disidenti.org, kde již anonymita neexistuje, všechny články tam mají autora, popřípadě je jako autor uveden „Redakce“ (a kdo je v této redakci je taktéž na webu uvedeno).

Hovořit v případě Free Pubu o anonymitě je tak velmi pochybné. Spíše to vypovídá o lajdáctví autora onoho seznamu, který asi neověřoval, nehledal, prostě jen mrkl a hned měl jasno. Nutno také zmínit, že některé jiné weby ze seznamu jsou anonymní ještě méně – např. web AC24, kde je vydavatel uveden[13] a články mají autora uvedeného, pokud jím není vydavatel, nebo Hlas Ruska, v jehož případě hovořit o anonymitě je jako hovořit o anonymitě webových stránek České televize.

Web Zvedavec.org a anonymní? Nepravda, vydavatel je uveden v patičce webu (Vladimír Stwora). Anonymní web Osud.cz? Nepravda, provozovatel uveden v patičce webu (Jiří Mašek). Anonymní časopis Zem a Vek? Nepravda (Sofian s.r.o.). A tak bych mohl pokračovat. Některé weby na seznamu prostě anonymní nejsou. Pan Smatana tedy buď vědomě lže, nebo ukazuje svou neschopnost zjistit, jestli jsou opravdu anonymní.

Kromě juvenilní justice pan Smatana zmiňuje také že na těchto webech „Rusko v nich bolo vykresľované jako duchovná krajina a Západ, naopak, jako rozvrátená spoločnosť.“ Prý napočítal 42 webů, které uveřejňují takový typ obsahu. Nevím, kde na to pan Smatana přišel, ale my určitě nevykreslujeme Rusko jako duchovní krajinu nebo něco lepšího než Západ, viz seznam článků týkajících se Ruska.

Pan Smatana téměř nijak nerozlišuje, že by některé weby označil jako lži šířící, jiné jako propagandistické bez lží (tedy bez nepravd). „Istá čásť tých článkov je pravdivých, prebraných zo seriózných zdrojov. Medzi nimi sú však umne schované aj správy, ktoré je možné označiť za propagandu alebo až dezinformácie… Ľudia, ktorí propagandistický mix vytvárajú, sa snažia vhodně namiešať pravdu s polopravdami a vyloženými lžami.

Proti tomu se musím kategoricky ohradit. Rozhodně není a nikdy nebylo mým cílem nějakým způsobem manipulovat s lidmi s cílem, aby se jejich vnímání světa oddalovalo od skutečné reality. Rozhodně nesedím za počítačem s cílem vhodně namíchat pravdu s polopravdou a lží. To pan Smatana neví, zřejmě by to nezapadalo do jeho vidění světa. Pan Smatana mě, pokud vím, nezná, neptal se mě, nezjišťoval. Přesto Free Pub hodil do jednoho pytle s takovými weby, které to pravděpodobně dělají (např. Hlas Ruska), ale i s těmi, u kterých si myslím, že to takto nedělají, alespoň ne vědomě (např. Vlastnihlavou.cz).

Tak jako tak, pan Smatana ve veřejně přístupné části článku ukazuje příklady lží, které jsme my rozhodně nikdy (!) nesdíleli a ani nešířili. Jedna z propagandistických technik je vytvořit pytel „těch špatných“ a tam nenápadně naházet i ty, kteří tam nepatří. Černobílé vidění světa. Buď jsi s námi (se Západem), nebo šíříš ruské lži, ruskou propagandu (a ještě jsi nejspíš placený agent Kremlu).

Pan Smatana totiž při popisu údajného fungování těchto webů popsal sám sebe – propagandisticky vytváří mix, kde namíchá pravdu (např. Hlas Ruska šířil nějakou lež) s polopravdami a vyloženými lžemi. Nyní je obětí, přinejmenším, web Free Pub.

OBSE a odebrané lidské orgány

Pan Smatana jako ukázku používá článek s názvem „OBSE se na Ukrajině střetla s černými transplantacemi“, který na svém webu uveřejnila česká mutace Hlasu Ruska.[14]

V tomhle má pan Smatana pravdu, článek je zavádějící, ba přímo lživý. Co na tom, že tento článek na webu Free Pubu nenajdete, protože na něm nikdy nebyl. Co na tom, že jsem vyvrácení tohoto lživého článku sdílel např. na facebookové stránce Lži, podvody, propaganda, což pan Smatana nemohl vědět. Co na tom, že jsem vyvrácení tohoto článku sdílel na svém facebookovém profilu. A znova – ten lživý článek na webu Free Pubu a ani na jeho facebookové stránce nikdy nebyl. Špinění za něco, co Free Pub neudělal.

Cíl těchto webů?

Na otázku, co je cílem těchto webů pan Smatana odpovídá, že někteří věří, že jde o to, aby lidé nevěřili nikomu, že všichni novináři jsou zamnipulovaní a koupení, politici podplacení atd., že nemá význam se občansky angažovat pro zlepšení systému. Bohužel, pan Smatana se angažoval.

Co na tom, že řada těchto webů – nejen Free Pub – se právě angažují, alespoň to sami tvrdí, právě s cílem zlepšit systém, či jej nahradit nějakým lepším. Free Pub to přímo takto nedeklaruje, nicméně připomeňme si například aktivismus ohledně České televize (viz operace Kavčí bouře), kde je právě cílem napravení informování ze strany České televize. A co ostatní, kteří také řeší Českou televizi[15][16][17] nebo řeší právě zlepšení systému či vytvoření lepšího?[18]

Přímých důkazů je málo, indicií hodně

Podle Smatany jsme se ocitli v zájmové sféře „ruskej vojnovej propagandy“ a dodává, že ne všichni provozovatelé těchto stránek to tuší. Já to třeba tuším. Co ale pan Smatana už nezmiňuje je to, že jsme také pod palbou propagandy proti-ruské, pro-západní, pro-evropské, nebo třeba také propagandy pro přijetí smlouvy TTIP.

Na dotaz autora rozhovoru, zda má pan Smatana nějaký důkaz, odpovídá, že přímých důkazů je málo, ale že jde o vícero indicií. Poukazuje na deník Echo24, který právě provozuje proti-ruskou propagandu, a jeho zkoumání serveru Aeronet. Co na tom, že zrovna já jsem odhalil lži tohoto serveru – myslím tím Aeronet :-) – a tento server o nás napsal z velké části lživý článek.[19] Co na tom, že článek odhalující lži Aeronetu napsaný pro server Disidenti.org se objevil také na webu Free Pub.

To však nemusí nic dokazovat, reaguje autor rozhovoru.

Pan Smatana odpovídá, že nemusí (najednou?), ale že jsou další indicie. Udává další indicie, které nic nedokazují a webu Free Pub se ani netýkají:

1) Z ruštiny překlady nemáme, protože rusky neumím.
2) Free Pub vznikl již na podzim roku 2010.

Tvá neschopnost neznamená mou neschopnost

Nemůže jít o aktivitu jednotlivců? Ptá se autor rozhovoru.

Pan Smatana odpovídá, že on sám provozuje občanský web a má zkušenost, jakou to dá práci. No a co, to že to dá práci jemu neznamená, že to dá stejnou práci mně. Nahodit na hosting (klidně i neplacený) redakční systém WordPress je otázka pár minut, s pomocí volně stažitelných částí (pluginy, šablony) se dá web jako Free Pub vytvořit do pár hodin. Pak už akorát zbývá obsah, ten zabere času nejvíc.

Pan Smatana je opět nekonkrétní – opravdu působí Free Pub profesionálně? Pokud ano, tak mě to těší, ale opravdu to nic nedokazuje (odkdy je profesionalita důkaz něčeho špatného či placeného?). Pokud Free Pub profesionálně nepůsobí, pak nevím, proč na onom inkvizičním seznamu Free Pub vůbec figuruje. Všimli jste si, že z „argumentů“, které pan Smatana uvedl, Free Pub nesplňuje ani jeden, případně to argumenty pro zařazení na seznam nejsou?

Pan Smatana dále zmiňuje, že není vůbec jednoduché vytvořit kvalitní dezinformační zprávu. V tom má možná pravdu, jeho dezinformační zpráva je totiž – minimálně v případě Free Pubu – vyvratitelná velmi snadno. To ale nevadí, jak totiž uvedl František Koukolík ohledně špinění (jako součást propagandy):

Bláto se přilepí, špinění je vysocé účinné. Nechrání ani nejefektivnější imunizace.

Efekt spáče: vliv negativní propagandy s časem roste, přičemž lidé zapomínají, co je vlastně ovlivnilo.

Chcete-li vyhrát kampaň, očerněte protivníka něčím novým a účinným, do rozboru skutečných problémů se nepouštějte.

Původní seznam čarodějnic

Pana Smatanu a jeho seznam již delší dobu znám. Na svém facebookovém profilu v poznámce[20] uvádí právě tento seznam doplněný dalšími informacemi.

Co se píše u Free Pubu?

Na žiadosť členov FB skupiny „Aktivisti, aktivní a nasratí“ zaraďujeme aj www.freepub.cz

Aha, takže na základě žádosti členů nějaké FB skupiny je na seznam zařazen i Free Pub? Důkazy? Argumenty? Nula, respektive nula.

Jak to pan Smatana myslí? Na základě žádosti si Free Pub pročetl a pak ho zařadil na seznam, nebo ho tam zařadil čistě jen na žádost členů FB skupiny bez bližšího zkoumání?

Jako tichá pošta

Při zkoumání této kauzy jsem si všiml jedné věci. Při přesunu informace od jednoho média k jinému se informace mění – něco se ztratí, něco přibude, něco se změní – jako při hře tichá pošta.

Z původního seznamu na facebookovém profilu pana Smatany s názvem „Neúplný, ale stále aktualizovaný zoznam webových stránok, ktorých linkováním si koledujete o moju odbornú starostlivosť.“ se v podání Denníku N stává „42 webů, které u nás šíří proruskou propagandu o zhýralém Západě“.

A z toho – poplatně své propagandistické nátuře – dělá web Echo24 „42 českých a slovenských webů, které šíří ruské lži“.

Jak si můžete všimnout, od Smatany směrem k Echo24 útočnost, jednoduchost a nepravdivost roste, přinejmenším v případě Free Pubu.

Důkazy, argumenty, fakta: Kdo má dáti / dal

Nyní můžete porovnat počínání „aktivisty“ Juraje Smatany a Echa24 s Free Pubem. Kdo přinesl (či spíše nepřinesl) důkazy, fakta a argumenty – kdo dal? Kdo vytlouká (v některých případech existující) propagandu propagandou – má dáti? Kdo je propagandista křičící: „chyťte propagandistu“ po vzoru „zloděj křičí: chyťte zloděje“?

V případě Free Pubu je to jasné, kdo důkazy dal a kdo nedal.

Jsme otevření demokratické diskuzi, pokud tedy naleznete nějaké nepravdy, lži či máte pocit, že děláme propagandu, napište nám to na e-mail nebo nejlépe do veřejně zobrazovaných komentářů pod tento článek.

Nejsme dokonalí, ani vyvážení a ani bezchybní, jsme však slušnější a demokratičtější než Echo24 a pan Juraj Smatana.

Tento článek bude doručen panu Smatanovi, Denníku N a Echu24, aby o něm věděli a mohli se k němu vyjádřit, klidně i vyvrátit některá tvrzení, budou-li chtít.

Za webové stránky FreePub.cz

Jiří Schmied II.

Zdroje

[1]: Echo24 – 42 českých a slovenských webů, které šíří ruské lži
[2]: Denník N – Proruskú propagandu o zhýralom Západe u nás šíri 42 webov
[3]: Free Pub – Novinky.cz manipulují popisem fotky z Ukrajiny
[4]: Free Pub – Česká televize lže
[5]: Free Pub – HOAX: Všechny evropské novorozence čeká od května 2014 očipování
[6]: Free Pub – FAKE A LEŽ: Snowden začíná odhalovat dokumenty: V zemském plášti žije rasa inteligentnější než my
[7]: Free Pub – Hoax: Jeden ze tří Američanů má v sobě RFID čip
[8]: Free Pub – HOAX: Na Kamčatce našli stroj starý 400 milionů let
[9]: Free Pub – LEŽ: V roce 2014 zabije Zemi vesmírný mrak kyseliny
[10]: Free Pub – RT.com ve svém článku klame o radiaci ve Fukušimě
[11]: Free Pub – Praha, Olomouc: 26. prosince se konají protesty proti juvenilní justici
[12]: Free Pub – články Jiřího Schmieda
[13]: AC24 – O projektu
[14]: Hlas Ruska – OBSE se na Ukrajině střetla s černými transplantacemi
[15]: NWOO – Jednání Rady ČT 4.2.2015 o zprávě zahraničních zpravodajů + vystoupení veřejnosti/VIDEO
[16]: NWOO – Stížnost Jana Korála na neobjektivitu zpravodajství České televize z 21.1.2014
[17]: NWOO – Analýza vyváženosti a nezaujatosti zpravodajského vysílání České televize od 22. do 29.1.2015 ve vysílání o Rusku a Ukrajině
[18]: NWOO – ALIANCE SIL PRO TRANSFORMACI České republiky
[19]: Aeronet – Aeronet opět lhal! Těžký život disidentů. A ještě těžší život těch, co disidentům věří v naději, že oni jsou hledači pravdy.Echo 24 a Free pub opět bijí na poplach – Nwoo, Korál, Zvědavec, Protiproud a mnozí další, Aeronet v první řadě, všichni lžou! Čert aby se v tom vyznal!
[20]: Juraj Smatana – Neúplný, ale stále aktualizovaný zoznam webových stránok, ktorých linkovaním si koledujete o moju odbornú starostlivosť.

Komentáře
  • Vložit komentář

    Time limit is exhausted. Please reload CAPTCHA.

  • […] Obětí této špinavé kampaně se stal i můj web FreePub.cz, na což jsem reagoval článkem Kladivo na Free Pub (a další). […]

  • Haluz 26.9.2015 at 3.05

    Jo to se taky v jednom kuse dovídám jaký nejsem rudoch, jak nesympatizuji s ruskem, jak ¨nevytvářím propagandy.. Přitom pouze používám zdravý rozum a jediné co pořád vidím, je průser USA jeden za druhým a z toho mi vře krev v žilách, Obama který by měl jako první držet pysk a stáhnout se z očí lidí, tak místo toho jen číhá na cokoli ze strany ruska aby mohl provokovat, jak si ta špína dovolí dávat někomu sankce ! Jaktože USA není totálně zasankciované za to co dělá ? Jak ohrožuje svět !? proč to vidí jen málo kdo ? Neříkám že je rusko svaté, je mi ukradené kdo nebo co když mě neohrožuje což USA ohrožuje celý svět nonstop. Vjednomkuse vychází na povrch trestná činnost a vím o jednom případě postihu, jinak nic, šmírování NSA. Postrácené atomovky po celém světě, výroba a následný únik celé řady virů, okupace okolních států a věřím tomu že so to táhne hodně do minulosti. Jediné za co byli údajně potrestání jsou ty tajné věznice v polsku. Jinak nic, prostě si dělají co chcou, evidentně už nevědějí co dělají a jsou psychicky narušení, je otázka času kdy se díky vlivu USA z planety země stane neobyvatelná planeta pro všechen život. Lidi si to zaslouží, ale chudáci zvířata ty už vytrpěly myslím si víc než dost.

  • trustN01 30.3.2015 at 9.04

    Děkuji za článek. opravdu hezky napsané.

  • Lubomír Čáslava 11.3.2015 at 10.25

    Jediné co se Havloidům podařilo, je skvělá reklama pro všechny ty weby :D

  • Goloka Prema 8.3.2015 at 15.12

    Máme demokracii a svobodu slova takže si pan Juraj Smatana může říkat co chce. Ale pak za to musí také nést důsledky. V mém případě bych mu rád pogratuloval, protože se přidal na můj soukromý seznam imbecilů .

  • Hamrlok 6.3.2015 at 14.23

    Svobodně! Nezávisle! Bez cenzury! Smrť aluminátům a bídrmajerům! Méně chemtrejz, více stwory!

  • Steve 5.3.2015 at 10.13

    Pán Smatana pôsobí ako učiteľ na Gymnáziu v Považskej Bystrici a v poslednej dobe ako mestký poslanec. Je známy ako agent proti všetkému a všetkým, je to jeho profesionálna deformácia. Teraz sa stal aj poradcom neviem čoho prezidenta Kisku, takže asi odtiaľ vietor fúka.

1 2